Mobbebarometre
I mobbehåndbogen har vi udviklet en række barometre, der skal gøre det mere anskueligt, at finde ud af, hvor slem en aktuel mobbesituation faktisk er.
Mange taler om mobning og trivsel, og mange arbejder på godt og ondt med dette.
Men der findes ikke et redskab, til at score ind, hvor slemt det egentlig er for den som det går ud over. Og hvad der sker omkring det enkelte mobbeoffer.
Man kan blive enige om, at det er slemt. Men den som er ofret, har ofte ikke sproget eller forståelsen for, at fortælle om, hvor slemt det er. Og hvis de prøver, tror omgivelserne ofte ikke på, at det er ”så slemt” endda.
Hvis omgivelserne tror på, hvad der bliver sagt, har de ofte ikke handlemulighederne eller viden om, hvad der skal gøres.
Derfor er barometrene blevet til. Et konkret redskab til dem der er i en mobbesituation.
De følgende barometrer er et redskab, hvor man kan følge optrapningen i en mobbesag. Hvor den enkelte kan score sig ind i forhold til hvor slemt det er, men de også redskaber til, hvad man kan gøre på de forskellige niveauer.
Det er erfaringsbaseret, lavet og udviklet gennem 35 års arbejde med unge mennesker og deres forældre.
Der er 6 barometre
Alle viser på en skala fra 1 til 10, hvor 10 er værst, hvad der sker omkring den, der bliver mobbet.
Barometrene skal forstås akkumuleret. Altså hvad der sker på trin 1 følger med på trin 2 osv. osv.
Når man op på niveau 5, er der mulighed for fysiske og psykiske ar, for den som det går ud over.
Barometrene følger samme skala og kan sammenholdes.
Det betyder, at du kan se hvad der sker i elevsituationen, hvad lærere og pædagoger gør af tiltag, hvad der sker i klassen og lidt til.
Endvidere er der et barometer med handlemuligheder, således man som forældre, lærer og pædagog helt lavpraktisk kan sætte ind på det rigtige niveau.
Altså hvad kan vi gøre, og har af handlemuligheder på de forskellige niveauer.
Barometrene er en ikke udtømmende liste, men en lang række af mulige handlinger i en mobbesituation.
Barometrene er som følger